Zatoka Pucka - Wakacje nad Polskim Morzem
Reklamuj się na Polwysep.pl
Kalendarz Imprez Lato nad Polskim Morzem 2018
Telewizja internetowa TV Półwysep
Nordi.pl Polska Północna Baza Noclegowa
Pogoda aktualna i prognoza pogody dla Półwyspu Helskiego
. ..reklama.. .

Historia
Port w latach 1939-1955

Nowo wybudowany port prawidłowo spełniał wyznaczone mu zadania, stanowił bazę dla 33 kutrów. Na początku 1939 roku uruchomiono halę rybna . W porcie funkcjonowała już stacja paliw, która zaopatrywała kutry w paliwo. Rozpoczęto budowę chłodni z wytwórnią lodu. Prace te przerwała wojna, która spowodowała, że port zmienił swój charakter z rybackiego na obronny.

24 sierpnia 1939 roku powołano obronę, na czele której stanął kapitan portu. Z Pucka do Wielkiej Wsi przesunięto batalion Morskiej Dywizji Lotniczej, port zaopatrzono w karabiny maszynowe. Zablokowano wejście do portu, zatopiono cztery małe, wysłużone kutry oraz barkę wypełnioną piaskiem. 11 września 1939 roku wojsko polskie po zaciętej walce zostało zmuszone do wycofania się na Półwysep Helski, a Wielka Wieś została zajęta przez wojska niemieckie. Okupant zarekwirował kutry, a później je wydzierżawił właścicielom za 20% uzyskanej wartości od połowów.

Pod koniec wojny w styczniu 1945 roku Niemcy zatopili 10 kutrów i na kilka dni przed wkroczeniem wojsk radzieckich zniszczyli torpedami północną część falochronu zachodniego. Po przekazaniu portu przez władze radzieckie Morskiemu Urzędowi Rybackiemu w Gdyni rybacy wydobyli zatopione kutry oraz łodzie rybackie. Następnie je wyremontowali i stopniowo zaczęli wprowadzać do eksploatacji. Równolegle były prowadzone prace przy odbudowie zniszczonych fragmentów portu i porządkowaniu terenów przyportowych.

Wyremontowano m.in. budynki kapitanatu portu, hale przetwórni, pomost rybacki i latarnię przy wejściu do portu. ? Pod koniec 1947 roku w porcie bazowało 27 kutrów oraz 16 łodzi rybackich. W 1948 roku przystąpiono do budowy warsztatów remontowych, dwóch pomostów rybackich, a rok później oddano do użytku chłodnię z wytwórnią lodu łuskanego. Latem 1950 roku ukończono budowę hali przetwórni i odbudowe zniszczonej podczas wojny części falochronu.

Pierwszym gospodarzem portu po wojnie została PP "Centrala Rybna", która zajmowała się przetwórstwem, skupem oraz wędzeniem ryb. W 1951 roku zarządcą portu została PPiUR "Arka" w Gdyni. Przyczyniła się ona do aktywizacji portu. Stał się on schronieniem nie tylko dla krajowych, ale również zagranicznych jednostek rybackich m in. szwedzkich i duńskich. W 1952 roku kutry "Arki" rozpoczęły połowy na łowiskach dalekomorskich , na Morzu Północnym. W tym czasie również ukończono budowę fabrykę mączki rybne, wybudowano nowoczesny wyciąg kutrowy wraz z zapleczem szkutniczo - mechanicznym oraz rozpoczęła działalność Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego "Gryf", która posiadała własną flotę rybacką. Na podstawie decyzji Ministerstwa Żeglugi z dnia 1 stycznia 1955 roku powołano PPiUR "Szkuner" na bazie PPiUR "Arka". Nowo powstałe przedsiębiorstwo przejęło 32 jednostki rybackie oraz budowle i zaplecze portowe. Stało się nowym gospodarzem portu i funkcję tę pełni do dziś. Kontynuuje działalność poprzedniego zarządu portu tzn. połowy, przetwórstwo i skup ryb od SPRM "Gryf" i indywidualnych rybaków. Swoją działalność poszerzyło w zakresie przechowywania surowca niezbędnego do przetwórstwa, o produkcję lodu i mączki rybnej.

Na przestrzeni minionych lat port był wielokrotnie modernizowany m.in. przedłużono i wzmocniono falochron zachodni i wykonano wiele innych niezbędnych prac remontowych, aby zapewnić jak najlepszą obsługę dla około 100 jednostek rybackich bazujących na stałe w porcie Władysławowo.
Charakterystyka portu we Władysławowie [Zobacz!]

Tak kiedyś wyglądał nasz kościół [Zobacz!]

<< wstecz
Zaślubiny Polski z morzem - 1920 rok >>


Strona 2 / 3


© SEMWIT/StudioFX - O stronie

Wstęp
Turystyka
Historia
Fotografie
Wiadomości
Plan miasta
Irc
Okolica
Księga Gości
Linki
Kontakt

Dostęp do Internetu na terenie Władysławowa: www.siec.wla.com.pl

Apartamenty we Władysławowie



Władysławowo na żywo